Alex Márquez - Mistr světa Moto3 a Moto2

Alex Márquez - Mistr světa Moto3 a Moto2

Kdy a kde jsi začal jezdit na motocyklech?
"Moji rodiče se podíleli na organizaci závodů motokrosu v Bellpuig a Lleida, nedaleko našeho domova. Po hlavních závodech měli děti příležitost si trochu užít zábavu s motorkami na trati. To bylo poprvé, co jsem jel na motocyklu. Bylo to v Bellpuig. Stále si to poměrně dobře pamatuji."
_
"Měl jsem příležitost vyzkoušet Hondy v roce 2014, protože jsme uzavřeli dohodu s Nakamoto-sanem. Tenkrát byl můj spolujezdec Rins a jeli jsme do Japonska na test v aerodynamickém tunelu. Nakamoto nám řekl, že pokud někdo z vás vyhraje titul Moto3, dostane šanci vyzkoušet MotoGP Hondy."
_

"Po vítězství v titulu jsem měl možnost vyzkoušet MotoGP Hondy. Skok z Moto3 do MotoGP je docela velký. Velmi dobře si to pamatuji. Přijel jsem do první zatáčky a zabrzdil jsem jako na motorce Moto3. Karbonové brzdy byly opravdu studené, a já jsem jel rovně. Úplně rovně. Naštěstí jsem nevyletěl do štěrku, protože v té zatáčce bylo hodně asfaltu. Celkově to bylo, jako vstoupit do jiné dimenze s motorkou MotoGP."
_
Poslední roky byly pro Hondy docela těžké. Příští rok budeš na Ducati. Jak se cítíš ohledně odchodu od Hondy?
_
"Přišel jsem do Hondy v roce 2020 s cílem vyhrávat závody, a začátek nebyl špatný. Když jsem musel přejít z HRC Repsol Honda do LCR, nebylo to pro mě snadné. Některým rozhodnutím jsem nerozuměl a v Hondě jsem si nenašel své místo. Cítil jsem, že nejsem zapojen do některých situací. Motorka také moc nepomohla, ale všichni jezdci měli těžké časy. Takže to nebylo snadné období. Je smutné odcházet, protože jsem sem přišel s cílem a nedosáhl jsem ho."
_
Zpět na blog
Těšíš se, že přijmeš novou výzvu na Ducati?

"Určitě je to pro mě velká příležitost a velká výzva. Nechci nikomu nic dokazovat, chci to dokázat sám sobě, že jsem stále schopen jet rychle. V roce 2020 jsem byl rychlý, v některých závodech v roce 2021 a také letos. Myslím, že mám rychlost k dosažení dobrých výsledků. Být na Ducati bude příležitostí toto dokázat s dobrým materiálem."

Myslíš, že pro tebe bude problém být Španělem v italském týmu s italským spolujezdcem na italské motorce?

"Ne. Viděli jsme mnohokrát, že Ducati je velmi profesionální a to nebude problém. Španělé a Italové mají spoustu společného. Jsme si docela podobní. Takže si myslím, že mentalita bude téměř stejná. V týmu Marc VDS jsem byl v belgickém týmu a neměl jsem žádné problémy. Když máte nějaké těžké časy, někdy je nejlepší všechno změnit a začít úplně novou kapitolu."

Jsi dvojnásobným mistrem světa v Moto3 a Moto2. Myslíš, že je to možné i v MotoGP?

"Doufám, že ano. Vždycky můžete snít. Sny jsou zdarma. A mým snem je samozřejmě stát se mistrem světa MotoGP. Vyhrát ve všech třech kategoriích by bylo něco, co jsem si nikdy nepředstavoval. To by bylo opravdu velké. Pro tento cíl potřebuji dál pracovat a věřit. Myslím, že to je možné. Ve životě je vše možné."

Pokud si dobře pamatuji, neměl jsi mnoho vážných zranění. Existuje nějaký speciální trénink, který děláš, abys předešel zraněním při pádu?

Měl jsem nějaká zranění, jako vykloubené rameno. Moje nejvážnější zranění bylo v Misanu s motorkou Moto2. Byla to neúplná zlomenina pánve. To byla opravdu těžká doba. Dva až tři týdny v posteli. Nemohl jsem se hýbat a to nebylo snadné. Ale to je součást sportu. Je to něco, co musíte akceptovat. Snažím se kontrolovat riziko a vyhýbat se šíleně nebezpečným situacím. Protahování je důležité k předcházení zraněním a to je něco, co se snažím pravidelně dělat."

Zůstáváme u tématu tréninku. Máš svůj sleduješ speciální tréninkový plán? Je specifický pro MotoGP nebo obecný pro ježdění na motorce? Jaký je poměr síly k vytrvalosti a mění se to z Moto3 na Moto2 a MotoGP?

"Samozřejmě, že sleduji mám speciální terninkový plán. V posledních letech bylo velmi důležité být extrémně fit pro MotoGP, protože vše je nyní velmi těsné. Všechny motorky jsou téměř stejné, pokud jde o výkon, takže jezdec může udělat velký rozdíl. Musíte být opravdu fit, abyste byli schopni jet všechna kola na 100% síly a 100% koncentrace. Pokud nejste 100% fit, můžete jet 3-4 kola v tréninku. Ale až 25 kol během závodu v horkých podmínkách jako v Malajsii, to už musíte být ve velmi dobré kondici, abyste mohli jet s 100% koncentrací a 100% sílou. Proto každý den dělám speciální tréninkový program, kde trénuji na motorce, běhám nebo jsem v posilovně."

Závod MotoGP je extrémně vyčerpávající fyzicky, ale také mentálně. Jak pracuješ na své mentální stránce? Máš program, trenéra nebo podporu?

"Nemám psychologa nebo něco takového, protože si nemyslím, že bych to využil. Myslím, že potřebujete mít kolem sebe správné lidi. Lidé, kteří s vámi mluví upřímně a dávají vám tipy, jak dělat správné věci. Dobří lidé, to je klíč. " "Určitě ve závodech máme více těžkých časů než šťastných časů. Takže je důležité obklopit se lidmi, kteří vytvářejí dobrou atmosféru a dávají vám jistotu. Snažím se také trávit čas s přáteli, když je to možné. To je také dobré pro mentální stránku."

Jak důležité je mít u sebe svého bratra? Jste schopni si vzájemně pomáhat během závodního víkendu, pokud jsou problémy a motivace není tak dobrá? Nebo děláte striktně každý své věci?

"Je dobré ho mít tam, protože někdy si můžeme vzájemně pomoci s jiným pohledem na věci, ale upřímně, nemáme během závodního víkendu moc času na rozhovory. Oba máme svou práci a program je docela nabitý." "Je to něco speciálního mít svého bratra na trati a sdílet stejnou vášeň, ale nemůžeme si během víkendu moc povídat."

Nyní žijete v domě spolu se svým bratrem. Motorky musí být hlavním tématem. Co děláte, když už máte dost řečí o motorkách?

"Doma moc nemluvíme o našich závodech. Pokud mluvíme o závodech, je to spíše o motokrosu, supercrossu, superbiku a všem tom, ale ne o MotoGP. To je něco, co se snažíme oddělit, protože, jak jsem zmínil v předchozí otázce, je to důležité pro mentální zdraví." "Je nutné se doma odpojit a nemluvit o MotoGP." MotoGP je konečná fáze motocyklového sportu.

Ačkoli to může být ještě chvíli, už máš plány, co budeš dělat po MotoGP?

"Rád bych se podílel na nějakém projektu v MotoGP. Mít svůj vlastní tým nebo něco takového. Tohle miluji, miluji MotoGP, takže bych se rád podílel na tom dále. Možná pomáhat nějakým mladým jezdcům, když jsou opravdu mladí a talentovaní, vést je a připravovat je na mistrovství světa."

Alex jezdí na Shoei X-SPR Pro, která je ověřená nejrychlejšími jezdci planety, Shoei X-SPR Pro je osvědčená zbraň pro závody.

SHOEI X-SPR PRO Marguez

Helma používaná nejrychlejšími jezdci na planetě, Shoei X-SPR Pro je osvědčená závodní zbraň.

prohlédnout zde